torsdag 17 september 2009

Hetsjakt på rökare!

Nu har jag precis kollat på Debatt där de tog upp ämnet "hetsjakt på rökare".
Politiker vill få igenom ett rökförbud för alla inom kommunen på arbetstid.

Jag har själv slutat röka för lite mer än 2 år sedan, fast jag snusar så jag vet inte ifall jag skall kalla mej lyckad, men i vilket fall som helst så har mina åsikter ingenting med att göra att jag själv skulle vara en rökare. Jag jobbar å andra sidan inte åt kommunen heller, så det hade inte drabbat mej i vilket fall som helst. Men upprörd det blir jag.

När skall politikerna ta och lägga av. Om en hårt arbetande, sköterska, doktor, dagisfröken, m.m vill gå ut och ta en lugnande cigarett på sin femminutersrast och hon/han tar ett tuggumi eller halstablett efteråt och tvättar händerna så förstår inte jag vad problemet är, helt ärligt.

Jag tyckte att det var sjukt redan för några år sedan när vi förbjöd rökning på restauranger, då jag anser att det borde vara krögarens beslut i sådana fall. Självklart så tycker jag att det är skönt att sitta på ett café utan massa rök runt mej, men om vi nu är så många som känner så, så borde det inte vara något problem för ägaren till stället att själv sätta ett rökförbud, han borde få lika många kunder ändå, eller?

En vuxen människa borde själv få bestämma över sin egen kropp. Och kom inte å dra in massa skit som att rökare kostar samhället så mycket pengar, då borde vi även förbjuda fet mat och att man träffar fel man. Tänk sedan på hur mycket pengar staten får in genom bara skatter på cigarettförsäljningen.
Eller rättare sagt, skall vi förbjuda rökning så borde vi först göra nikotinet olagligt, sen kan vi snacka.

Det sades även på Debatt att rökarna skulle vara tacksamma för att kommunerna sätter upp dessa regler, vilket jag tror är bullshit. Det är i sådana fall människor som greppar efter halmstrån. Man slutar inte att röka för att det blir ett rökförbud på jobbet, man slutar röka för att man själv bestämmer sej för att sluta röka. Rökning är ett beroende!

Nu är jag dödstrött efter två pass på sportlife och lite irritation på det. Nu blir det duschen och sedan sängen. Simma lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar